Otwarte Państwo

O co chodzi

Projekt Otwarte Państwo zakłada współpracę nad:

  • ustawami,
  • rozporządzeniami,
  • poprawkami,
  • projektami dotyczącymi przestrzeni publicznej.

Współpraca ta ma być zbliżona do systemu wiki i wyobrażam ją sobie jako krzyżówkę Wiki, Google Wave, Bugzilla GIT i "narzędzia_do_drukowania_pdfów_z_repozytoriów".

Założenia

Każdy może zgłosić:

  • kompletną ustawę,
  • pomysł na ustawę,
  • pojedynczy paragraf/artykuł,
  • modyfikacje już istniejących,
  • potrzebę na rozwiązanie problemu.

Każdy może:

  • komentować treść na wszystkich poziomach skomplikowania tekstu - od zakwestionowania istnienia ustawy, po dyskusję nad przesunięciem przecinka, czy zwrotu "lub czasopisma",
  • oceniać proponowane rozwiązania i komentarze,
  • poprawić treść przepisu.

Co ludzie będą z tego mieli?

Odpowiedź jest prosta - prawdziwie demokratyczny sposób zarządzania państwem, czy też mniejszą jednostką administracyjną. Ludzie wspólnie będą decydować o brzmieniu ustaw, które miałyby trafić pod laskę marszałkowską.

Przykład działania

Zakładamy, że toczy się publiczna dyskusja o przebudowie Ronda Radosława. Przykładowy tok działania w serwisie Otwarte Państwo mógłby przebiegać tak:

  • użytkownik Alicja zgłasza projekt: "przebudowa ronda babka 2010".
  • pod pomysłem szybko pojawiają się komentarze o tym, że faktycznie trzeba coś z tym zrobić.
  • Bob ma wystarczające uprawnienia, więc zmienia status projektu z "Propozycja" na "Otwarty: koncepcja". Przy okazji zmienia temat na "Przebudowa ronda Radosława 09/2010".
  • użytkownicy startują z ogólnymi pomysłami na rozwiązanie komunikacyjnego gniota, a z dyskusji wyraźnie wyłania się 10 projektów - mają najlepszą ocenę wynikającą z systemu punktacji
  • Czesio (też ma wystarczające uprawnienia do tego co robi) na spółkę z innymi administratorami odrzuca najbardziej bzdurne pomysły (np. sugerujące powiększanie niektórych części ciała) i zmieniają pozostałym statusy na "Otwarty: projektowanie".
  • Damian nieźle projektuje w AutoCad i dlatego bez problem znajduje rozwiązanie, polegające na utworzeniu śluzy ze światłami za przystankiem od strony ul. Popiełuszki, zamiast świateł na samym rondzie. Projekt rysuje np. w SVG, dzięki czemu reszta zainteresowanych poprzestawiała jeszcze kilka źle ustawionych ogrodzeń na "planie".
  • Ponieważ "gałąź" rozwijana przez Damiana nie koliduje z projektem Eweliny (ona usprawniła ścieżki rowerowe od strony Okopowej i Jana Pawła II) oba projekty zostają scalone, przy ogólnej aprobacie w czasie dyskusji nad złączeniem tych projektów.
  • Po burzliwym czasie projektów zostają one poddane ocenie i projekt trójcy D.E.F. podobał się najbardziej.
  • Projekt nadal jest otwarty i dopieszczany przez ludzi, którzy do tej pory brali udział w konkurencyjnych projektach. M. in. Filip wraz z kolegami zaprojektowali do takiego rozwiązania optymalny "timing" do świateł regulujących ruchem.
  • W wyniku dyskusji nad zamknięciem projektu okazuje się, że jego aktualna wersja jest niemal idealna i podoba się prawie wszystkim. Grześ zmienia status projektu na "Zamknięty: Do publikacji". Tworzy nowy projekt, będący pracami nad "oficjalnym" projektem, który ma zostać zgłoszony do konkursu organizowanego przez miasto.
  • Tutaj, analogicznie jak poprzednio - propozycje, rysunki, dyskusje, oceny… aż do uzyskania zadowalającego kształtu.
  • Wszystko dopięte na ostatni guzik, dlatego status projektu zmieniony zostaje na "Zamknięty" i rusza automat, który usprawnia działanie serwisu:
    • automatycznie tworzona jest treść projektu jako plik PDF gotowy do druku.
    • rozsyłane są maile z formularzami do zbierania podpisów.
  • koniec automatyki… trzeba się przejść i osobiście złożyć projekt

Powyższe to tylko moja próba zasymulowania przykładowego procesu pracy nad projektem i wiele jest jeszcze do doszlifowania :)

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License